Kabinet schuift handhaving wet DBA opnieuw voor zich uit

Danielle de Klerk 16-11-2020
180 keer bekeken 0 reacties

Minister Koolmees heeft afgelopen week besloten om de handhaving van de wet DBA wederom uit te stellen. En de Hoge Raad legt een bom onder schijnconstructies ZZP'ers.

Het is een weerbarstig dossier dat al vele hoofdbrekens heeft gekost en het einde is voorlopig niet in zicht. Zoveel is wel duidelijk nu minister Koolmees deze week heeft besloten om deze kabinetsperiode geen knopen door te hakken bij de handhaving van de wet DBA. Dit keer is het de coronacrisis die ervoor zorgt dat de wet DBA, die tot doel heeft om schijnconstructies bij het werken met zzp'ers tegen te gaan, opnieuw vertraging oploopt.

Koolmees wilde in het najaar eigenlijk al om tafel met werkgevers en vakbonden om te kijken naar oplossingen voor de problemen op de arbeidsmarkt. Maar zowel de sociale partners als het ministerie zijn te druk geweest met de steunpakketten die wegens de coronacrisis in het leven zijn geroepen. Daarom moet een volgend kabinet aan de slag met de "verschillende mogelijkheden" die Koolmees en zijn staatssecretaris laten uitwerken.

0  reacties